Drama i förskolan I – Skillnaden mellan dramaövningar och dramatekniker

Under tre dagar publicerar jag tre artiklar med dramaövningar och dramatekniker som passar för att arbeta med barn i förskolan. Använd övningarna för att göra eget drama eller ta hjälp av Fantasiförmedlingen.

Vad?
Tre artiklar om drama i förskolan

Användningsområde?
Att skapa egen dramalek

Vem passar det?
Pedagoger i förskolan

1. Skillnaden mellan dramaövningar och dramatekniker

Att delta i ett drama är att undersöka ett verkligt skeende fast i en låtsasvärld. Pedagogen har förberett övningar och satt upp förutsättningar för denna låtstasvärld. Det kräver att deltagarna i ett drama är i roll. Kanske inte hela tiden men hela metoden är att man undersöker något i fantastin, man undersöker det ”som om” det vore på riktigt. Det viktiga är att alla vet att det är på låtsas så man vågar undersöka och improvisera.

Dramaövningar – Någonstans här kan vi söka skillnaden mellan en dramaövning och en dramateknik. Dramaövningar är lekar och uppgifter som kan göras för sig själva, de kräver ingen fiktion. Ett bra exempel är en kullek. Tänk er att Anna jagar de andra i gruppen och när de är tagna så fryser de. Det är Anna och ingen annan som jagar. Alla är sig själva. Då är det en dramaövning. Därmed inte sagt att kulleken inte kan användas i fiktion.Men skulle man göra samma kullek och Anna gestaltar en varg och de andra i gruppen är små lamm. Då blir kulleken helt plötsligt en dramateknik. Vi undersöker hur det är att vara ett lamm som blir jagade av en stor varg. Det finns ett dramatiskt sammanhang. Dramatekniken är ”leka kull”.

Dramatekniker – En dramateknik kan inte göras utan ett dramatiskt sammanhang. Den mest kända tekniken är ”lärare i roll” vilket betyder att pedagogen gestaltar någon/ något för att sätta in deltagarna i en dramatisk uppgift. Tänk er en häxa som kommer med ett meddelande om att hon behöver ingredienser till sin häxbrygd. Vill ni hjälpa häxan? Det är att vara ”lärare i roll”. Gör man något i roll kan man klä ut sig till vad som helst men det kräver att även de andra vet om det är på låtsas. Hur skulle det se ut om pedagogen klädde ut sig till häxa utan ett dramatiskt skeende? Många skulle säkert tycka att sminkade vårtor är ”bad taste” eller i alla fall lite – udda.

Användning – Vi använder framförallt dramatekniker i improvisationen som är själva målet med drama, undersökandet. I improvisationen släpper vi pedagoger deltagarna fria, i den världen måste ALLT vara tillåtet. Teknikerna är olika sätt att föra handlingen vidare, fördjupa eller ändra riktning på dramat. Det är inte så mycket svårare att jobba med dramatekniker än att bara leda en dramaövning men det kräver övning, förberedelse och mod. Du måste våga dig in på okända vägar för att vinna något men det är värt mödan. Läs mer eller gå en utbildning om hur du använder dramatekniker så blir din dramapalett enormt mycket större än med bara dramaövningar.

© Fantasiförmedlingen

Läs mer

För att läsa mer om drama så finns här några lästips. Klicka här.

Gå en utbildning

Alla övningarna kan användas till att starta skapande dramalek. Vill du lära dig mer om hur du kan skapa drama för barn så titta på utbildningen Drama i förskolan. Utbildningen går att köpa till din förskola. Den kommer också att ges som en öppen heldagsutbildning i två steg i Stockholm den 14/5 och 15/5 2012.

Annonser

2 tankar om “Drama i förskolan I – Skillnaden mellan dramaövningar och dramatekniker

  1. Ping: Drama i förskolan II – Fem viktiga dramaövningar | Fantasi och förskola

  2. Ping: Drama i förskolan III – Fem viktiga dramatekniker | Fantasi och förskola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s