Nya sätt att använda en spade

Målgrupp • Passar alla åldrarguldspade

Vad • Kreativitetsövning

Hur går övningen till?

Detta är en klassisk kreativitetsövning i ny tappning. Enkel och rolig. Det enda som behövs är papper och kritor/pennor. Uppgiften är att komma på så många olika sätt att använda en spade. Och när det är klart; Kom på nya sätt att använda en tejprulle, ett äpple osv.

© Fantasiförmedlingen 2013

1. Samlas i en ring. Ditt mål är att skapa en stämning. Du sätter på en spännande musik. Du släcker ner. Du har arrangerat ett lågt bord med en fin duk. Under duken ligger spaden. Alla barn får ett papper och pennor. Inte för många barn, du måste kanske stödja några av dem.

2. Nu måste du hitta en orsak till att göra övningen. Visst går det att bara säga ”kom på så många sätt som möjligt hur man kan använda en spade” men det passar mer för vuxna och äldre barn i skolan. I förskolan är det bättre att ha ett mål med övningen, ett fiktivt mål i detta fall. Det är din uppgift att sätta in övningen i ett sammanhang. Du har skapat stämningen och uppgiften är tydlig. Vad säger du nu för att få barnen att tänka i nya kreativa banor? Här är tre förslag:

  • Det ni kommer att få se under duken är något vi hittade när arbetarna grävde vattenledningar under förskolan. Ingen vet vad det är – mer än DU. Rita och beskriv hur man använder det.
  • Min syster sitter fast i ett rymdskepp och kan inte komma hem. Titta upp mot himlen. Ser ni pricken där? Det är hennes rymdskepp. Den enda last hon har på rymdskeppet är massor av spadar. Hur kan vi få spadarna att hjälpa henne att komma hem? Rita och beskriv hur hon ska göra.
  • Under duken finns en spade. Men det är en speciell spade. Väldigt speciell. Man kan göra vad som helst med den. Den är magisk. Nu tar du av duken. Och så hissar du upp spaden i luften med hjälp av fiskelina som du har knutit fast spaden i. Rita och beskriv vad man kan göra med denna magiska spade.

3. Efter övningen sitter ni med massor av underbart kreativa teckningar. Gör en utställning och visa övriga avdelningar och föräldrar naturligtvis. Alla föräldrar gillar en kreativ förskola.

4. Sedan är det bara att ta fram övningen igen med nya föremål.

Målet med övningen
Att stimulera barnen att använda sin kreativitet. Använd gärna material och saker som finns och används på förskolan. Visst är det kul att göra övningen med tegelstenar och ägg men barnen kommer aldrig att få leka med de sakerna. En fantastisk bieffekt med denna övningen är att den garanterat kommer att stimulera till nya lekar med de sakerna ni jobbat med i kreativitetsövningen.

Lär dig mer om hur du använder berättande, drama och fantasi som pedagogiska verktyg i förskolan. Klicka här:

Språk och kommunikation med sagor och berättande

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s