Den magiska bron

Målgrupp • De äldre barnen på förskolan och lågstadietbron

Vad • Kreativitetsövning

Hur går övningen till?

Uppgiften är att göra en bro. Det är tre tillfällen och man får bara använda fyra saker varje gång. Din första tanke är kanske ”Hur kan dessa fyra saker bli en bro?” Om du tänker så har du förstått övningen helt rätt. Målet är att sätta igång tankarna på vad som egentligen behövs för att göra en bro och detta är naturligtvis användbart på andra saker också. Det är bra om gruppen är liten, 3-4 barn, eftersom det går ut på att både diskutera och agera. Tänk på att släppa barnens tankar helt fritt – ingenting är fel här. Lycka till.

© Fantasiförmedlingen 2013

1. Del ett. Det traditionella sättet att göra en bro. Ge barnen fyra olika saker som tillsammans kan skapa en bro. Antingen bygger ni en stor bro om ni har plats och material till det. Men enklare är att göra en liten miniatyrbro. Barnen kan behöva hjälp med att såga och spika beroende på förkunskaper och ålder. Börja med att göra en ritning och diskutera hur ni ska gå tillväga. Obs. Det är viktigt att det blir ”fel” här. Målet är inte att göra en fungerande bro utan att sätta igång tankarna på vad som egentligen behövs för att göra en bro. Vad vet vi egentligen om  det?

  • En hammare
  • Spik
  • Brädor
  • En såg

2. Del två. En blandning av traditionellt och okänt sätt att göra en bro. Nu ger du följande fyra saker. Som du märker är två saker utbytta. Man får bara använda de saker som du har gett.

  • En såg
  • Spik
  • Stenar
  • Tygstycken

3. Del tre. Okända saker. Det är dags för tredje gången och nu börjar det riktigt roliga tankearbetet. Tänk på att du kan byta ut alla sakerna till precis vad som helst. Ingen i hela världen vet vad som skulle kunna användas för att göra en bro.

  • Stenar
  • Tygstycken
  • En liter mjölk
  • 5 klädhängare (galgar)

4. Tips.

  • Antingen lägger ni in övningen i ett dramaäventyr eller så gör du övningen enskilt, båda går bra.
  • Glöm inte diskussionen före varje tillfälle. Den är extremt viktig för att formulera och argumentera vad ni håller på med.
  • Låt barnen vara stolta och visa upp vad ni har gjort för både kompisar och föräldrar. Visa både det färdiga resultatet tillsammans med ritningen ni gjorde.
  • Låt det gå ett par dagar eller en vecka mellan varje gång. Det är en process som du och barnen går igenom och den måste få tid. Ni ska tänka utanför ramarna vilket är extremt svårt.
  • Övningen är användbar på flera saker. Hur kan man möblera ett rum? Vad kan vi använda för material när vi målar en teckning?  Hur bygger vi ett sandslott? Vet du mer användningsområden?

Målet med övningen
Att stimulera barnen att använda sin kreativitet. Att förstå vad kreativitet är.

Lär dig mer om hur du använder berättande, drama och fantasi som pedagogiska verktyg i förskolan. Klicka här:
Språk och kommunikation med sagor och berättande

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s