Gör en saga

I tre artiklar ger jag att ge min syn på hur man använder sagor framgångsrikt i förskolan. Först ut var Berätta en saga. Detta är artikel två och jag kallar den Gör en saga. Sista artikeln kallar jag Lek en saga och kommer under våren 2013.
Komplex

Du kan enkelt göra egna sagor som lämpar sig för berättande i förskolan och för pedagogiskt arbete. Pröva denna metod som först beskriver hur du jobbar fram sagans skelett för att sedan fördjupa innehåll och karaktärer. Målet är att skapa enkla sagor som du sedan berättar och engagerar med hos din barngrupp.

© Fantasiförmedlingen

1. Vad ska din saga handla om?
Ska du jobba pedagogiskt med sagan eller är det ren underhållning? Gör det enkelt – använd få figurer, ha en enkel handling och gör sagan väldigt kort.

Tips: Gå till dina favoritsagor och berättelser. En favoritsaga är en saga som påverkat dig känslomässigt och som du då kommer ihåg på ett djupare plan. Försök att härma och kopiera det bästa med den sagan men lägg handlingen någon annanstans och lägg till ditt eget persongalleri. Snart kommer du att märka att det växer fram en helt egen historia som har tagit din favoritsagas bästa delar.

2. Välj ett motsatspar som beskriver din sagas handling. 
Detta motsatspar symboliserar själva huvudkonflikten, problemet som måste lösas för att det ska sluta lyckligt. Handlar sagan om en kamp mot ett monster som hotar att ödelägga världen handlar allt i sagan om denna kamp mot monstret. Motsatsparet måste således var väldigt starkt. Väljer du tex att sagan ska handla om miljöförstöring kan ditt motsatspar vara överleva/dö. Väljer du genus som tema kan din saga ha motsatsparet fri/fångad.

3. Gör sagans skelett.
Nu ska du skapa grunden till sagan, ett skelett. Målet är att skapa en förväntan som håller till sista ordet i sagan när allt vänder. Följande sex steg är alltid med i en saga/berättelse.

  • Huvudperson – Den det handlar om som målgruppen ska identifiera sig med. Viktigt att personen är komplex.
  • Plats – Var utspelar sig din saga? På flera platser?
  • Mål – Målet är huvudpersonens uppdrag, vad kommer att hända i sagan?
  • Hinder – Vilka problem  stöter huvudpersonen på fram till lösningen? Det är detta som skapar spänningen.
  • Lösning – Självklart finns det en lösning annars vore det ju ingen saga. Vad är det som föranleder lösningen.
  • Avslutning – Avslutningen är en avrundning, en riktning mot något nytt. Ibland kallas det återfödelse.

4. Fördjupa karaktärer och handling.
Jag ger dig fyra variablar för att fördjupa sagan. Målet är att skapa känslor, komplexitet och saker som barnen kan känna igen sig i. Men tänk på att utmana din publik med nya saker också. På sagans arena kan allt hända och tack vare spänningen har du möjlighet att introducera svåra och komplexa saker om du så vill.

  1. Enkel handling – använd dig av ett motsatspar där målet är att skapa enkelhet i handlingen, där allt i historien strävar mot samma mål. Se ovan.
  2. Komplexa figurer – komplexiteteten skapar du istället hos figurerna. Varje hjälte måste ha både egenskaper och karaktärsdrag som kontrasterar mot varandra. Det skapar trovärdighet och det blir lättare att identifiera sig med en något mänskligare hjälte. Hjälten kanske är extremstark men gillar att äta onyttigheter och fuskar i spel.
  3. Väv in verkligheten – för igenkänningens skull.
  4. Väv in känslor – skapa situationer som påverkar känslomässigt. Utan känslor kommer ingen ihåg sagan och du har heller ingen grogrund för att jobba pedagogiskt.

En tanke på “Gör en saga

  1. Pingback: Berätta en saga | Fantasi och förskola

Lämna en kommentar