Dramalek efter barnböcker

Kenta och barbisarna

av Pija Lindenbaum

KentaMålgrupp • 4-8 år

Vad • Dramaövning

© Fantasiförmedlingen 2013


Hur går övningen till?

Här följer ett enkelt upplägg hur man kan jobba med dramalek i samband med att man läser en barnbok. Med dramaövningar fördjupar du förståelsen av innehållet i barnboken och barnen undersöker kreativt de frågeställningar du som pedagog ställer upp.

1. Börja med att berätta/läsa historien fram till stället på bilden 

Hela dramaövningen tar ca 1-2 timmar och kan delas på två tillfällen. Läs eller berätta historien fram till att det står och väger om Kenta får vara med och leka med Barbisarna. Jag förordar berättande eftersom det är starkare, friare och med mer direktkontakt. Efter att du berättat så börjar du och eleverna/barnen ert undersökande. Det är en höjdpunkt i boken och barnen är mottagliga för drama. Det är två huvudfrågor som jag ser som intressanta att jobba med i olika skeden. Utmaningen är hur man kan undersöka följande frågor genom kreativt drama?

Fråga 1: (Fiktionen) Varför tycker tjejerna att det är ”fel”?

Två grupper. Ni jobbar på varsin Nyhetsredaktion alt. är företrädare för ett parti. Du känner nog vilken nivå dina elever/barn är på och det viktiga är att det är en grupp eller ett yrke som argumenterar för sin sak.

  • En grupp ska föra tjejernas talan. Be dem hitta på argument för att det är ”fel”.
  • En grupp är Kenta. Be dem hitta på argument för att det är ”rätt”.

Om det är en nyhetredaktion kan de göra varsin löpsedel. Jobbar man med parti kan det vara en TV-debatt. Avsluta med ett samtal ur roll.

2. Här fortsätter du med historien till slutet.

Fråga 2: (Verkligheten) Finns det något i er egen verklighet som känns ”fel” som för Kenta?

Två och två. Gör konstverk, statyer eller något annat kreativt, kanske på datorn. Något stiliserat som symboliserar en bild från skolans egen verklighet. Gör en utställning av konstverken där ni sätter upp de snyggt på väggarna eller på piedestaler. Om man vill vara anonym är det OK så det är viktigt att alla får jobba enskilt om det är vad de vill. Erbjud det i alla fall. Avsluta med vernissage.

  • Gick det se vad konstverken betydde?
  • I grupper kan de sedan få välja ett konstverk som de känner starkt för. Argumentera för att det är ”rätt” att få göra det som konstverket betydde. Skriv ner och sätt under respektive konstverk.

En sista genomgång bland konstverken. Gör detta mycket högtidligt med musik, släck ner. Du läser allas argument framför konstverken. Det är viktigt att du själv gör det för att skänka allvar åt de ord som står där.

Avsluta med en runda där alla får säga en mening eller två om hela dramat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s