Helvetesgapet

Spricka

Målgrupp • Förskolan och lågstadiet

Vad • Kreativitetsövning

Hur går övningen till?

1. Tejpa upp ett Helvetesgap på golvet med hållbar tejp. Ca 2-3 meter mellan tejpstrecken så det inte går att hoppa över. Antingen är ditt Helvetesgap helt rakt eller så svänger det, du bestämmer.

2. Ta fram 3-4 saker som du lägger vid Helvetesgapet. Målet är att din barngrupp ska använda dessa saker för att ta sig över Helvetesgapet. Det kan vara olika sorters saker och bara din fantasi sätter gränsen för vad det kan vara. Här är några tips:

a. Konkreta saker som går att bygga med såsom tyger, klämmor, stolar, bräder osv.
b. Konkreta saker som inte går att bygga med men som stimulerar kreativiteten åt ett annat håll. En liten bil, en bild på en katt, en studsboll osv.
c. Saker som finns på bilder eller i verkligheten och som leder åt något håll. Magiskt pulver, en trollstav, ett litet skrin osv.
d. Abstrakta saker. Moln, mod, styrka osv.

3. Lämplig storlek på gruppen är 4-5 barn så de får öva samarbete. Är ni fler så kan du ge grupperna olika föremål.

4. Sätt in övningen i ett sammanhang. Du berättar en historia som leder fram till Helvtesgapet och det kan ingå i ett större äventyr. Detta skapar mening åt övningen. Det måste finnas en orsak till att ta sig över. Är det någon ni ska rädda? Finns där något på andra sidan som lockar?

Målet med övningen
Att stimulera barnen att använda sin kreativitet

Lär dig mer om hur du använder berättande, drama och fantasi som pedagogiska verktyg i förskolan. Klicka här:
Språk och kommunikation med sagor och berättande

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s