Tre berättarövningar för barn – Måla och berätta

Under tre dagar publicerar jag tre berättarövningar för barn i förskolan. Använd övningarna för att stimulera dina barn att göra egna korta sagor. Eller varför inte använda övningarna för att göra egna sagor som du själv berättar?

Vad?
Tre berättarövningar

Användningsområde?
Stimulera barn att berätta

Vem passar det?
Pedagoger i förskolan

8/2 – Måla och berätta • 9/2 – Klipp och berätta • 10/2 – Slå tärning och berätta

1. Måla och berätta

Sagans struktur är en saga nedskalad i några få delar. Huvudperson • Plats • Mål • Hinder • Lösning • Avslutning Den kan användas som grund för berättarövningar med barn, som modell för att analysera en saga eller som ett stöd när du själv berättar. Här beskriver jag en enkel övning i tre steg som använder sig av strukturen. Alla som deltar måste ha 5 A4-papper eller ett stort papper med 5 väl definierade rutor. Kritor eller pennor. Övningen passar de äldsta i förskolan och upp till vuxna.

a. Be deltagarna ta fram ett av papperna och måla en hjälte, (1) en huvudperson och platsen hjälten befinner sig på. När de är klara lägger de papperet med huvudpersonen upp och ner. Nu ska de måla huvudpersonens (2) mål eller uppdrag. För förskolebarn är ordet ”mål” svårt. Använd hellre uppdrag eller det ännu enklare ”vad ska din hjälte göra i denna saga”? Övningen fortsätter på samma sätt med att deltagarna ritar (3) hindret, det som hindrar hjälten från att nå sitt mål. Därefter  ber du deltagarna rita (4) lösningen som ska vara något magiskt. Till sist är dags för (5) avslutningen och då ber du barnen rita den sista bilden i sagan.

b. Nu är det dags att berätta. Det är bra om grupperna är små, 3-6 barn, så att alla vågar ta ut svängarna när de berättar sina sagor utefter bilderna. Har du tid och möjlighet så spela in sagorna på video. Några tips.

  • Visa barnens sagor på dator för hela gruppen eller visa som ett bildspel för föräldrar
  • En pedagog kan berätta sagorna i samlingen. Det är inte för att barnen inte kan berätta för stora samlingar utan för att det stärker barnen när deras egna sagor berättas och tolkas av någon annan.
  • Sätt upp bilderna med bildtexter.

c. Till sist handlar det om att leka sagorna. Ett exempel på hur du kan göra det finns att läsa om i min artikel Sagan + Leken = Äventyrsdrama.

© Fantasiförmedlingen

Läs mer

För att läsa mer om hur man kan använda Sagans struktur om man vill berätta korta sagor så rekommenderar jag att du tittar på övningen Hallsagor. Berättarövningen ovan är inspirerad av övningen ”Hjältens resa” som finns i boken ”Att utvecklas med symboler” av Åke Högberg.

Gå en utbildning

Alla övningarna kan användas till att starta skapande lekar. Vill du lära dig mer om hur du kan skapa och använda korta sagor för barn så titta på utbildningen Sagor i förskolan. Utbildningen går att köpa till din förskola. Den kommer också att ges som en öppen heldagsutbildning i Stockholm någon gång under april 2012.

7 tankar om “Tre berättarövningar för barn – Måla och berätta

  1. På vår förskola jobbar vi just nu med att barnen i små grupper
    gör egna sagor.Det är korta berättelser med bilder.Men vi upptäckte
    att när barnen väl började så blommade det ut,alla blev jätte engagerade.
    I grupperna är det 3 barn, och det är ju själva PROCESSEN som är
    så häftig!!!!
    Vi letar bilder till sagorna på datorn, barnen skulle ha en uggla., det kom upp
    en bild på Magnus Uggla, då bestämde de att ta den bilden, ochså
    fick han vara en jägare i sagan..
    Detta arbete kommer vi att spinna vidare på och utveckla,
    men det var ett bra sätt att börja på tycker vi,inte alltför stort el komplicerat.

    Helene Annika Marika

    Snödroppens förskola Hallstavik

  2. Jag brukar klippa ut bilder från tidningar som ser roliga ut. Djur, figurer, frukter etc. sedan har jag laminerat dem och har de i en burk. Jag brukar använda bilderna som rekvisita till sagor jag berättar, barnen får vara med i sagan genom frågor som jag ställer om karaktärerna. Ibland är det barnen som väljer bilder och jag berättar om dem för barnen.
    Med de större barnen har jag låtit dem rita själva i rutor, var det utspelar sig, vem det handlar om och vad som händer och hur det slutar och sedan har de klippt ut och laminerat och använt själva när de fått berätta en saga för varandra. Jättekul och användbart. Ibland har barnen själva kommit och hämtat burken med bilder och haft sin egen sagostund.
    Det som du presenterar här och den inspiration du har är så användbart. Jag vill också göra mer än jag gör. Lycka till och fortsätt med det du gör. Kul också att du har samarbete med
    Maria-Pia Gottberg.

  3. Det är härliga ord du skriver Maria. Att vara inspirerande för andra gör mig stolt. Det är spännande att läsa både dina och Helene Rildings erfarenheter av berättande med barn. Jag får många nya tips av era kreativa och spännande övningar. Imorgon kommer jag att publicera en övning som liknar din, Maria. Kika gärna på den.

    Maria-Pia är fantastisk att samarbeta med. Hälsa om du träffar henne.

  4. Pingback: Tre berättarövningar för barn – Klipp och berätta « Fångad eller fri?

Lämna ett svar till Johan Theodorsson Avbryt svar