Hallsagor – korta sagor som passar i förskolan

Hallsagor  är korta sagor som kan användas var som helst, när som helst och av vem som helst.

Av dig som är pedagog i förskolan. Trixet är att utgå från en struktur för att berätta en saga. Denna sagans struktur kunde ni läsa om i ett tidigare inlägg av mig där jag använde den som en struktur för skapande lek. Hallsagor används bäst utan förberedelse av tex dockor, tyger eller musik. Själva poängen är att det är den spännande sagovärlden som ska fånga barnen. Den världen bygger du upp på några sekunder.

Sagans struktur

Alla sagor, berättelser och historier följer en och samma struktur. Du har alltid en huvudperson som vill något i sagan, som har ett mål. Huvudpersonen måste möta ett eller flera hinder innan hon/ han når målet. Annars blir det en tråkig saga. Det blir en lösning som övergår i en lugnare avslutning där ofta huvudpersonens lärdom presenteras.

  • Huvudpersonen Det var en gång en hob som hette Frodo
  • Målet Han fick i uppdrag att förstöra en magisk ring
  • Hinder På resan försökte Sauron stoppa honom på alla möjliga sätt
  • Lösningen Till slut lyckades han slänga ringen i Domedagsberget
  • Avslutning och lärdom Världen var räddad från undergång. Med många vänner lyckas även den minsta varelse göra stordåd.

Så enkelt kan man bunta ihop Sagan om ringen som är på sisådär 1200 sidor.

Hur berättar jag hallsagor?

Du berättar med strukturen som stöd. Då vet du att du har en saga som fungerar. Pröva får du se!

Var fungerar hallsagor?

  • I hallen när ni är på väg ut. Ena hälften av gruppen har klätt på sig och den andra hälften står och stampar. Då passar en hallsaga.
  • På väg mot bussen. Ni har utflykt och 10-minuterspromenaden måste fyllas med något. En hallsaga passar utmärkt.
  • I slutet av dagen. Du har tre barn kvar och alla är trötta. Varför inte en hallsaga?

Tips

1. Barn älskar upprepning. Skapa en figur tillsammans med barnen som du berättar återkommande hallsagor om. Eran figur kan hamna i alla upptänkliga äventyr, det finns naturligtvis ingen gräns. Börja med att göra den fysiskt. I lera eller papier mache. Klipp eller klistra. Bestäm namnet. Var den bor? Sedan berättar du första sagan. Där har du sedan din huvudperson som du kan berätta enkla historier om när det passar. I hallen. På bussen. På gården. Till slut kommer barnen att ropa på mer historier även när du inte hade tänkt berätta. Då tar du chansen att be barnen berätta nästa äventyr. Genast har du fått barnen att skapa kreativa historier med alla pedagogiska vinster som det betyder.

2. Använd hallsagor som en berättarmodell för barnen. Be barnen rita bilder efter sagans struktur. En bild för varje steg. Sedan ber du dem berätta efter bilderna. Här finns flera varianter.

  • Be barnen berätta efter en kompis bilder.
  • Blanda bilder från olika barn och ni har en ny berättelse.
3. Alla sagor går att leka, göra drama av. Läs mer om det på Äventyrsdrama.
Photo - Kevin Connors
© Fantasiförmedlingen 2011
Annonser

4 tankar om “Hallsagor – korta sagor som passar i förskolan

  1. Ping: Tre berättarövningar för barn – Måla och berätta « Fångad eller fri?

  2. Ping: Tre berättarövningar för barn – Klipp och berätta « Fångad eller fri?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s