Dramalek i förskolan – en modell

Dramalek är enkelt och tangerar vanlig lek. Även om ni inte tror att ni kan drama kommer ni att känna igen många av delarna i modellen för dramalek nedan.  Modellen har formen av en struktur och i varje del kan man välja mellan olika lekar och dramaövningar. Vare sig det gäller mer fritt drama som jag beskrev i Äventyrsdrama  eller dramaleken som jag beskriver nedan så behövs en struktur. Annars finns risken att deltagarna tappar fokus. Jag ger er en enkel form att inspireras av.

Hur använder man modellen för Dramalek?

  • Modellen är en struktur uppdelad i fem steg som beskriver händelseförloppet under ungefär en timmes dramalek.
  • I varje del kan du själv lägga in lekar, övningar osv. Här kan du läsa om övningar som passar in i modellen. Dramaövningar och lekar.
  • Om du vill kan du jobba med ett tema dvs något du vill att barnen undersöker. Låt då varje del beröra temat. Teman kan vara komplexa frågor som jämställdhet, EQ. Eller konkreta teman som skogen, färger.

Samlingen • För de första gäller det att fånga gruppens koncentration. Gör man dramaleken varje vecka så använd gärna något återkommande så att alla vet att det är dags för dramalek. Kanske en runda, kanske en enkel dramaövning. Glöm inte att formulera vad som skall hända, även för små barn. Samt vad som förväntas av dem.

  • Vad? – T.ex. rundor där alla får säga något.
  • Varför? – Hälsa – Känna av gruppen – Skapa koncentration, förväntan – Alla skall synas

Starten • Nu skall vi röra på oss på ett roligt sätt så att garden faller, masken tas av. Minimalt med eget skapande och målet är att skapa en koncentration på uppgiften enligt formeln: Lite hjärna + mycket rörelse.

  • Vad? – Rörelselekar. Sånglekar. Kullekar.
  • Varför? – Skratta – Stärka gruppen– Fokus – Leda barnen mot fantasi, kreativitet.

Kreativitet • Här leder vi in deltagarna mot målet, som är improvisation, genom att göra enklare övningar med ett visst mått av eget skapande. Fortfarande enkla dramaövningar som innehåller kreativa inslag.

  • Vad? – Enkla, tydliga regellekar med ett eget individuellt val, eget skapande.
  • Varför? – ”Släppa tyglarna” – Tillåtande – Inre bilder – Frihet

Improvisation • Målet med dramalek! Improvisation, eget skapande, ett undersökande av något tema eller händelse som pedagogen valt. Målet är eget, fritt skapande. Pedagogen måste släppa taget om gruppen. Det är viktigt att hela gruppen går med på att det är på låtsas. Om alla tror på ”den stor lögnen” dvs fiktionen kan vad som helst hända. Om någon inte tror på fiktionen finns risken att den personen förlöjligar de som skapar i låtsasvärlden.

  • Vad? – Dramaövningar med eget skapande. Att undersöka något.
  • Varför? – Skapa själv – Huvudövning – Empati – Samarbete – Uppgifter att lösa – ”Allt är tillåtet”

Avslutningen • Här är det dags att sätta ord på vad vi gjort, det vi undersökt. Det bör vara någon slags dramaövning där deltagarna får reflektera över dagens händelser. Ha en ritual så alla deltagare vet att dramaleken är slut. Välj bland dramaövningar som är avslappnande eller något enkelt och roligt med ett tydligt slut på övningen.

  • Vad? – En lugn sång. En runda. Reflektionsövningar. Avslutningsritual.
  • Varför? – Varva ner – Reflektion – Eftertanke – Hej då – Nu är det slut – Nu är det inte på låtsas längre
Vill du lära dig mer om dramalek så klicka på Drama i förskolan.
Johan Theodorsson, Fantasiförmedlingen
© Fantasiförmedlingen 2011
Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s