En saga för samlingen i förskolan

Hösten är samlingarnas tid. Det är nu formen ska sättas och den ska vara ända fram till juni nästa år. Experimentera, chansa är mitt tips. Och varför inte ta en saga till hjälp. Många barn är nya i sina grupper så det är viktigt att jobba gruppstärkande och att alla individer tillåts ta plats i gruppen. Det är lite läskigt för nya barn och vuxna också för den delen. Det viktigaste för en grupp är att alla känner att de har handlingsutrymme. Hur kan man göra det med sagor? Här är ett förslag.

• Först väljer du en saga som berör dig och barnen. Temat spelar mindre roll. Det viktiga är att du tycker om sagan.
• Spänn upp ett tyg. Använd klämmor, snören. Gör det enkelt. Det tar inte många sekunder att spänna upp ett tyg men det är effektivt. Detta är ett sätt att tala om för barnen att ”nu händer det något”. Tyget samlar koncentrationen.
• Samla gruppen. Eventuellt kan du ha en ritual som start. Läsa en ramsa tillsammans, dela ut osynliga sagobiljetter osv.
• Börja berätta. Nu har du förberett tre ställen i sagan där du ska göra uppehåll. Vi dessa tillfällen utmanar du barnen att agera, det blir drama av sagan. Om de i sagan kommer fram till en skog frågar du: Vill ni följa med till skogen? Ja, ropar barnen. Kom, säger du, och för barnen bakom tyget. Det blir magiskt där bakom och ni slutar med att återvända till sagoplatsen och sagan fortsätter. Om man möter ett djur i sagan kan alla vara djuret. Blåser det i sagan är alla havet. Osv.

Några tips.
• Efter hand kan man låta mindre grupper gå bakom tyget och komma fram till de andra i grupp. Som en karaktär i sagan. Kanske möts flera karaktärer. Börja gärna i helgrupp så att alla får chansen att växa in i gruppen.
• Till sist kan man gå en och en. Börja med att alla, en och en, får låta bakom skynket. Hur låter en krokodil? Det är garanterat lättare för någon som är blyg att agera bakom tyget. Det blir som en rolig lek mitt i sagan.

Lycka till. 

Johan Theodorsson, Fantasiförmedlingen

© Fantasiförmedlingen 2011

13 tankar om “En saga för samlingen i förskolan

    • Vad kul att höra Monica. Det skulle vara intressant att höra din utvärdering av övningen. Vad funkade/ funkade inte? Min erfarenhet är att ju mer engagerad jag är ju lättare får man med barnen. Lycka till.

  1. Ett bra tips, jag tänker på de barn som har svårigheter med övergångar/förflyttningar. Hur kan man göra för att de barnen ska kunna vara delaktiga utan att det blir jobbigt för dem och de andra i barngruppen?
    Hälsningar Johanna

    • Hej Johanna.
      Jag tror att nyckeln är ett par viktiga saker.

      1. Det måste vara spännande för att barnen ska ”köpa” fiktionen, tro på att de tex är i skogen.
      2. Det är alltid bra att börja i grupp, kollektiv roll, det är mindre utsatt än att alla gör egna roller. Är ni en ekorre är alla samma ekorre.
      3. Det viktigaste för alla deltagare i drama och speciellt för barn med koncentrationssvårigheter är tydligheten. Uppgiften måste vara glasklar så att alla vet vad de ska göra i dramaögonblicket. Vet man inte vad man ska göra blir man osäker och då kommer det en reaktion, speciellt från barn som har svårt med övergångar/ förflyttningar. Men det är viktigt att det finns ett mått av eget skapande annars blir det tråkigt. Ska man gå som ett djur finns det inget sätt att gå som är rätt eller fel. Då kränker man barnets skapandeprocess.

      Hoppas det är till hjälp./ Johan

      • Tack Johan. Tänkte också att det kanske går att introducera sagan och händelserna för barnet med koncentrationssvårigheter i mindre grupp (eller vid tillfälle) enskilt för att barnet ska få en trygghet i det som händer i sagan. En del barn vill ju hellre ha koll på andra (att de gör rätt) än att försöka själv. Pedagogen måste utgå från att barnet/barnen ska lyckas i verksamheten. /johanna

  2. TACK Härligt med lite tips, måste prova. Ska försöka fundera ut en bra saga att börja med.Mvh Anna

  3. Hei Johan!
    Dette var et supert tips – jeg prøvde det i samlingsstund og barna syntes det var utrolig spennende! De ble så forventingsfulle, og jeg storkoste meg jeg også. Barna syntes også at det var lettere å vente på sin tur til å gå bak teppe når det var noe spennende som ventet dem der. Skal prøve ut det videre 🙂 Takk takk – jeg er superglad for at jeg skal få enda flere tips og inspirasjon når jeg blir med på kurs i Stockholm!

    • Hej Kari Anna.
      Det är underbart att höra att du prövat tipset. Jag ser med glädje fram emot att höra mer om dina erfarenheter på kursen i Stockholm. Just förväntningen som du beskriver ovan är ju en styrka i sagan, att upplösningen kommer i slutet, att spänningen bibehålls. Det spännande gör att barnen behåller koncentrationen precis som du beskrivit. Fantastiskt spännande att höra.

      En kort fråga. Hur många barn jobbade du med? Det kan vara intressant för alla att höra.

      / Johan

  4. Hej!

    Jag utbildar mig till drama pedagog och undrar nu….skall man läsa sagan en gång innan man börjar agera? Eller kan jag vid första tillfället ta med dem i sagan? Ja gör praktik och känner inte barnen så bra och vet heller inte om de känner till sagan?
    Mvh Lena

    • Hej Lena. Kul att du läser till dramapedagog. Du kan absolut ta med dem ut i drama första gången du berättar sagan. Jag rekommenderar att man berättar istället för att läsa. När du berättar är du mer fri att agera tillsammans med barnen. Om du vill läsa sagan först kan du ju tex göra det på en vila. Sedan utmanar du barnen att ”leka sagan” med dig. Då berättar du och ni agerar tillsammans.

      Vill du lära sig mer om detta har jag en kurs: Drama i förskolan den 27-28/10. Eller du kanske går i Gävle? Då undervisar jag på Gävle högskola 10 och 12/10. Lycka till.
      Johan

  5. Jag tror absolut på sagornas makt, förmåga att beröra, att väcka tankar och känslor !! och så jobbar jag med barn från sex till sju år, alla olika, några har sagt till mig.. jag hatar sagor, men näää… jag ger mig inte.. och nu håller jag på att göra en skattkista och stopa flera korta sagor som jag har skrivit ut och laminerat, gåtor, … och nu med din tips om att använda ett tyg allt faller på plats, det ska vara en sagovärld… och där kan man hitta inte bara färdiga sagor utan kanske bilder för att göra egna.¨, eller?? I våran arbetsgrupp jobbar vi för att utvekla talförmåga och förebygga mobbning. Tack för en fantastisk blogg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s